Њено величанство: допунска настава

Колико сам до сада успео да закључим, наставници не воле допунску претерано. busykianУченици је тек не воле и није тешко закључити ни зашто. Ђаци који би требало да похађају овај тип наставе имају проблеме у учењу, али неретко имају проблема и са концентрацијом, радним навикама и радном дисциплином, а мотивацију за учење не треба ни помињати. Ми од таквих ђака очекујемо да ће преседети у школи све часове редовне наставе и имати и снаге и енергије и ентузијазма да се задрже још покоји час. Да зло буде веће, тај час је, најчешће, након редовних часова и није тешко претпоставити да ће, чак и ако све то време ништа нису радили, бити уморни. Обично се дешава да ђак нема само једну „слабост“, већ да му не иде више предмета, што значи да се и часови допунске наставе умножавају геометријском прогресијом и да један ђак, уз фонд који има, посећује и допунску из српског, математике, физике и енглеског језика, већ прелази у домен научне фантастике.

Како се обично све то дешава у школи? Ђаци имају два избора: да не дођу на допунску и да дођу. У првом случају, заврши се тако што су наставници љути на своје ђаке, а ђаци лошу оцену нису поправили. У другом случају, шанса да ђак поправи своју оцену значајно се повећава, али се дешава да труд буде узалуд и да на крају нема резултата. Јасно је да се први случај много чешће дешава.

Ђаци не долазе на допунску и то је веома честа анализа коју чујем на Наставничким већима. И обично се на тој констатацији завршава. Нико нема решење за тај проблем јер да решење постоји, ти ђаци би већ били мотивисани на редовној настави и не би ни имали јединице.

У том смислу много више смисла ми има онај ИОП 1, где се захтева да поједини ђаци на самом часу добијају неке другачије (прилагођене) задатке. Наравно, ИОП прате бројни проблеми, али и без њега проблема има. Ђаци који имају проблема у учењу, по правилу, не могу или не желе (а последице су, у оба случаја, исте) да прате редовну наставу. Дете коме је досадно правиће и дисциплинске проблеме, што, опет, представља отежавајућу околност током предавања. Чак и да тога нема, морамо да се запитамо која је сврха тога да нам то дете буде на настави. Оно је провело са нама 45 минута, али сем тога ништа са њим нисмо постигли. Било која друга активност би била боља од тога.

Не кажем ја да на редовној настави тој деци треба да посветимо све време јер то и не можемо да изведемо. Имамо ми ту још ђака. Али време свакако морамо посветити припреми. Прилагођене припреме ће од нас захтевати више времена, али, верујем, да ће се то утрошено време и исплатити.

Дакле, да се ја питам, допунска би била део само оних предмета где мора да је буде и када је то неопходно. У овом случају мање је више: боље одредити неколико часова где ће се урадити оно најосновније за двојку, него да та настава буде (не)редовна.

И оно што се у мојој школи показало као врло делотворно је пројекат „Другар ментор“. Већ вам је из наслова пројекта јасно о чему се ради. Углавном, алтернатива има, а питање је да ли ћемо се њима бавити или само тугаљиво гледати како ђаци не посећују допунску наставу.

One thought on “Њено величанство: допунска настава

  1. Мислим да има доста и до тога што та деца, једноставно, ни код куће сама не уче ништа. Рецимо, мени се редовно дешава да ми деца, сва деца у одељењу, признају да не уче ништа, а онда дођу час пред контролну и траже одлагање јер им ,,ништа није јасно“. Ја пристанем, одложим контролну, наставим припрему с њима, поченм са задацима очекујући да ме питају нешто конкретно и да објасне шта им и због чега није јасно, дакле да видим да се бар неко потрудио да нешто учи па не разуме, али онда само схватим да не да нису такли ништа, него да никад и неће.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s